June 18, 2008

my lovely & beautiful pets

hari ini saya ingin menceritakan tentang binatang-binatang peliharaan saya di rumah.. Memandangkan hubby suke sgt kepada pets so agak byk juga binatang peliharaan dirumah saya. Ini juga menyebabkan kesukaran untuk saya ajak hubby jalan2 jauh more than 1 day coz persoalan yg sering timbul " siapa nk bg pets makan??" *sigh


Memperkenalkan 1st pet yg sampai ke rumah saya: MIMI (ini adalah nama sebenar)..
Mimi merupakan seekor ikan kaloi.. hubby telah menjaganya dari sebesar telapak tangan hingga sebesar sekarang ini.. Aquarium ini pon khas dibuat untuk mimi kerana badannye yg semakin membersar.. Mimi telah berpindah ke rumah saya selepas 5-6 bulan kami berpindah ke rumah baru..Walaupon Mimi badannye besar tetapi die adalah seekor ikan vegetarian..kami pernah membeli ikan2 kecil untuk Mimi makan..namun setelah masuk dimulut mimi die buleh uek-kan balik.. percaya atau tidak, makanan kegemarannya adalah salad.. kadang-kala kami share salad dgn Mimi..hehehe


2nd pets dirumah kami adalah ikan-ikan kecil di pasu chantek..
(Tidak bernama sebab byk sgt..kekadang xsempat bagi nama ikan dah mati & hubby g beli baru).. dalam byk2 pets saya, saya plg suke ikan-ikan kecil ini kerana ia mudah dijaga.. maksud saya, klu hubby suruh bg makan saya hanya taburkan pallet dlm pasu..xpayah lar nk kene amik salad, kemudian dipotong kecil-kecil, dibasuh,etc...sungguh melecehkan (siapa terase die terase pedas..heheh)


sebelum saya memperkenalkan pets saya yg terakhir ini, saya ingin memberitahu yang ia agak lama bg saya & hubby mengambil keputusan untuk menjaganya.. ini disebabkan saya xberapa suke sgt & kerja nya yg sgt remeh..namun oleh kerana hubby insist nak jaga..dan bukan saya pon yang akan membuat segala kerja pembersihannya saya pon bersetuju..


Dengan ini saya memperkenalkan pets yg terakhir dtg ke rumah saya...RAY & PARIS..

ini adalah RAY

Ray adalah kucing jantan berketurunan british short hair.. mukenye agak garang..tapi Ray merupakan kucing yg SGT SGT manjanya.. bile ade org dtg melihatnya die akan menempel-nempelkan badannya untuk diusap..Namun sekarang ni Ray agak kurus & bulu berguguran..Bukan kerana sakit, tetapi di kala ini Ray agak gersang tetapi kami tidak benarkan Ray keluar berjalan-jalan mencari pasangannya. takut nanti Ray diambil orang.. jadi ade sesiapa mempunyai kucing betina untuk dikahwinkan, sila angkat tangan!!

ini adalah PARIS
Paris pula merupakan kucing betina yang berketurunan campuran persian & biasa..itulah sebabnye bulunya chantek tebal tapi mukenye x penyet.. Paris ini lebih kepada suke bersendirian & tidak begitu manja.. Namun oleh kerana bulunye sgt tebal..membuatkan org yg melihatnye sungguh geram!!

Mesti semua hairan kenapa saya tidak kahwinkan Paris dgn Ray.. Untuk makluman semua, kami sudah cuba untuk kahwinkan mereka.. Tetapi mengikut theory saya, Ray tidak ada selera dgn Paris kerana Ray & Paris membesar bersama.. Ala2 sudah terasa seperti adik -beradik gitu..

Menjaga Ray & Paris sgtlar leceh dan rumitnye.. kene buang harat karunnya, basuh tempat makan & minumnye, top up makan minumnye.. Itu belum dikire kos perbelanjaannya..Pasir untuk membuang harta karun, makanannye pon xblh sebarangan..kerana ditakutkan kene ceret-beret & juga ingin mengelakkan daripada harta karunnya berbau terlalu busuk..itu belum membersihkan kandang & juga memandikan mereka & juga membawa mereka ke vet untuk cucuk vaccine..Tapi nasib baik segala perkara diatas diuruskan oleh hubby..kerana saya mmg dari awal dah surrender xsuke buat bende2 nih..hehehe
p/s: perasan x mangga besar pada cage Paris.. Ini menunjukkan betapa hubby concern dgn keselamatan kucing-kucing kesayangannya...
Itu sahaja entry saya pada kali ini..
Till then..muah! muah!

5 comments:

i am me said...

jaga kucing mmg susah sket kan? lagik2 kucing kacukan and fine breed. eh bila ko ambil paris and ray? masa dah preggie ke blum?

Anonymous said...

lawak baca cerita pets u nih...anyway, i love kucing !!!tapi sama lah tak suka jaga...hehehe..balik kajang nanti bolehlah singgah umah yzma, pegang2 bulu kucing? erkkk..tapi kalau preggy leh pegang ke?

yzmahoney said...

tun: aku amik kucing ni just few months before i got preggie.. dan since pregnant mmg aku x amik port langsung pasal kucing.. just pgl2 dr jauh & buat2 muke suke kat kucing depan faizal..hehehe hipokrit gile!

sam: boleh pegang kucing tp x digalakkan sgt dekat2 dgn kucing..bcoz bulu & harta karunnya xbrp eloks for preggy woman..tp nanti blk kajang kene singgah jugak umah kite tau!! :)

Kapasa said...

akif dah jumpa mimi and dah feed mimi salad pun... yg kecik2 dalam pasu pun dah tengok,.. tapi paris and ray tak tgk lagi... kena jauhkan akif dr paris n ray nanti tak pasal pasal penyek diorang,,, kucing kat rumah tok ayah pun kalau tahu akif dah sampai terus lari sembunyi !! heheh

Anonymous said...

ala..telambat plak kite bace ntry2 awk kali nih..bz meh..layan drama kat tv3.com, knitting..etc2..
hehe..kite pun rs terhibur bc ntry pets awk nih..siap bace dgn intonasi lg w/pon dlm hati..wakaka..
hmm..kite mmg tak suke kucing dr kecik..bkn ape, gelila..esp. bile dia menempel2 kat kaki..bile ade kucing dtg kt rmh, sure sepak2 punye..teruk kan??bile pk balik2, kite mmg kejam..walhal kucingla binatang kesygn rasulullah..but when time goes by n dah besa sket kite dah stat ok bile tgk kucing..esp. kucing2 mcm ray n paris nila..
my kids sgtla suke fish..esp. aiman..kdg2 pegi walmart, terpaksa ke fish aisle supaya dia sonok..kalo aiman g umh awk bile dia dah beso ni sure sonok gile..dulu tgk mase tu baby lg..sarah jela yg sempat bg mimi mkn salad..:)
apepun, u take k ye..kalo tak perlu, jgnla dekat dgn ray n paris..dan slmtla menjaga ank2 angkatmu itu wahai en.faizal yg sgtla rajinnye...:)