July 8, 2008

randomly hampeh...

its been quite sometime i x tulis blog.. bukan ape..xde berite hangat & mcm xde mood nk tulis.. xtau nape..mayb my mood swing kot..
Tanggal 28 Jun 2008 nenek hubby meninggal dunia. ini adalah pertama kali i menghadap orang meninggal dunia.. Sedih jugak walaopon i xsempat nk berbaik dgn wan ( hubby panggil nenek die) Wan mmg dah sakit & kene stroke since i married hubby.. Few days sebelum wan meninggal, kami sekeluarga setia menemani wan.. Dari situ i dapat lihat bermacam-macam kerenah manusia yang sihat ni.. Ada yang bersungguh-sungguh menziarah & menjaga wan sakit.. Ada pula yang endah tak endah.. Apape pon ia cukup mengajar dan memberikan saya pengalaman hidup... banyak teladan yang saya pelajari..
kenapa saya sudah lame tidak mem-blog? Ini adalah kerana sekarang ini saya sedang mengalami musim hampeh.. saya sgt berasa the very the low self esteem... kenapa?? kerana saya sgt risau akan study progress saya tapi yg pelik saya tidak bertindak apapepon.. saya hanya mengharapkan miracle dtg utk siapkan kerja2 saya yang tertangguh.. adakah miracle akan terjadi?? tentu jawapannya TIDAK!!! aarrgghh mcm2 benda berada diminda saya di saat ini..
benda yg plg menakutkan saya ketika ini ialah saya rasa saya kene start back reading all my LR to restart my research engine.. saya rasa saya sudah miss & lupa all my main points in doing my proposal.. TIDAK!! saya sgt takut tapi saya sgt tidak membaca ketika ini.. ya Allah berilah hambamu kekuatan untuk memulakan semua research ini...
saya sgt berasa hampeh ketika ini..tapi disamping itu saya kene control mood sedih saya sebab xnk baby dlm perut ini sedih-sedih jugak..
Perkara yg menggembirakan saya saat ini ialah melihat perkembangan baby didalam perut saya ini.. Hari tue doctor buat 3D scan..and ckp hidung baby mcm daddy die..heheheh kelakar sgt bile mendengarnya.. currently baby weight is 1.6kg.. Alhamdulillah doctor kate so far everything in good condition.. Hopefully segalanya selamat and dapat saya normal birth..
Now me & hubby tgh fenin kepala uruskan hal maid.. So far so good & hopefully maid dpt sampai Malaysia pada waktu yg ditetapkan.. Almaklumlar seram jugak bile mendgr cerita-cerita yg kurang enak pasal maid ni..
So till then..muah! muah!

9 comments:

Oyis said...

yzma, takziah atas pemergian wan faizal. inna lillahi wainna ilaihi rajiun..

awak jgn stress2 psl study yek. dah x lama dah nak bersalin. Insya Allah lps ni semangat tu dtg semula.

in the meantime, teruskan wat research selarat yg mampu. take good care of urself n baby okay?

kalo ada masa, post la gmbr 3D tu kat sini.. bole tumpang tgk... hehe..

i am me said...

yzma.. aku rasa mmg time nih adelah time malas sebab aku pun cam ko gak!! tengah risau nak mampus tapi adakah aku study atau buat kerja berfaedah?? Tidak sama sekali!!! oh no!! cemana nak naekkan balik semangat nih ha?? adeeii~

Anonymous said...

iezma...

i lost my grandmother on 17th June 08 .... but the last time i saw her was on 27th April 08. i was devastated with the loss. in fact the whole family was (still is feeling the same way). i'm sorry abt your loss and hope the family will be strong and keep praying for her so that she'll be placed amongst orang2 beriman. amiin.

meanwhile, u have to take care of your health ok. hope both of u stay in the pink of health till birth.

*hugs*
-sya-

MRM said...

Ala, ko menakutkan aku la. Tengok korang semua beranak-pinak, aku pun rasa mcm nak try for a baby lak skrang tapi tengok ko mcm ni, aku rasa baik aku stick to my original plan la kot. UNLESS you can proof it wrong la :)

Haaa cepat2, aku cabar ko ni. Hmmm for a start, try la kot to make a 'little' progress everyday. Maybe dulu boleh baca satu hari sampai beberapa paper. Sekarang ni cuba target satu paper aje ke? Or half of one paper? Well something is always better than nothing, right!

Good luck and hope that you and the baby will always be in good health.

the dreamer said...

takziah for both ofu.

babe i pon tgh menguruskan hal maid. sgt pening kepala nak pilih..i takut juge :)

dont be sad la..ok u can feel upset tapi do it fast la haha...

Anonymous said...

innalillahi wainnailaihirooji'uun..takziah to both of u..menghadapi 1 kehilangan mmg amat perit, tambah2 lg kehilangan org yg kite syg..:( tp kite akn puas hati kalau dpt jaga/berada di samping arwah di saat2 akhir hayatnya..isk, ni yg buat kite nak tepon nenek kite skang nih..i miss u nenek..uwaaa

hmm..kite dah agak dah..bile awk lame tak update blog mesti awk tgh not in d mood yg berpunca dr mslh study awk..hehe..tp pd kite, ini mmg symptom biasa utk student yg sdg mengandung..sdgkan kite dulu tak belaja pun asik mengantuk and takde mood je kt opis..melepet je kejenye..huhu..tp awk kene cargaskan diri awk..for ur own good..kite setuju dgn m2rs..something is alwiz better than nothing..nak taknak, awk kene mulakan jugak..dr tak buat papekan, nanti keje awk akn bertmbh2 n bertangguh2 esp bile dah ade bb nanti..sbb dh tmbh lg 1 post=MOMMY :)

Everyday after solah, awk do'ala moga Allah berikan awk kekuatan utk study..tingkatkan semngt dan self-esteem awk..jauhkan sgl sifat malas..and before tidokan, awk tanam azam (talk to urself) yg esok awk nk bace at least 1 journal/LR/ape2la yg berkaitan dgn study awk..(azam sblm tido ni tips dr.fazilah kamsah) cubela..remember, USAHA+DO'A+TAWAKKAL=CEMERLANG, insyaAllah :)

i know u can do it!YZMA BOLEH!!u go gurl!!!!:):):)

Nabil said...

Malas tu lumrah izma...tp kalau ko layan mmg akan jadi mls...^_^

Kalau rasa susah nak berprogress aku cadangkan ko buat appointment dgn SV ko let's say 2 minggu or 3 minggu sekali...tp lepas tu jgn kensel. Sbb bila jumpa sv at least mesti kena ada buat something kan?

Kalau tak larat jumpa, beremel pun dah kira ok gak. At least dia tau ape ko tgh buat. Jgn sampai sv kite lupe kat kite sudah ^_^

Nurfadhlina Mohd Sharef said...

takziah untuk korang berdua..semoga kita yang hidup ni terus tabah dan dapat menyempurnakan amanahNya sehabis baik..
hmm, dugaan macam2 bentuk, syima..rezeki pun..
study mood mmg slalu fluctuate..bosan teramat pun ada..pk2 lambatnya nak habis..baru paham kenapa ada org tak nak buat phd..tp nak buat camne, dah terjejak kaki, kan..teruskan jelah..
kalau ada terasa malas tu tak salah kalau layan sket2..tp sket2 jelah..sbb sendiri pun tau, nnt lama2 makin membukit..hmm..tp payah gak dalam keadaan ko skrg, dengan sakit badan lg..cabaran tu..excitement nak dapat baby lg..
apa kata kalau ko jadikan excitement tu sbgi salah satu perangsang utk ko plan apa nak buat lepas ni? sbb nnt kang nak cuti bersalin lagi..time tu lagi la payah nak concentrate n even kena blaja new time management..KENA jaga anak lain, NAK jaga anak lain..nnt asek2 ingat anak je..
apa kata kalau ko prepare a small note book utk tulis apa yg ko dah buat n apa yg ko nak buat, that way u will stay proactive..n senang nnt nak refer bila rasa nak jump start balik..i repeat JUMP START, tau.. kena pk gak..nnt kalau drag2 lg lambat habis, lg leceh..lgpun kalau boleh taknak la tension2 smpi nnt lg rasa mcm2 benda kena buat..
idea nabil tu pun bernas jugak, so that ko ada jugak la move..wpn sedikit, still moving,kan? ko kan postif, n selalu tau plan things well..
its just that now ada cabaran berbeza..yelah..'muatan lebih berat'..huhuu..
hope things will turn up better soon!!

yzmahoney said...

my dear dear friends...

thank you so so much kerana memberi nasihat & encouragement yg sgt sgt bermakna untuk saya.. saya sgt happy & terharu.. insyaAllah saya akan try to improve little by little.. anyway LOVE u guys SO So much!!! muah muah (except to nabil :p)