January 27, 2011

1st Update for Year 2011

Alhamdulillah... syukur telah masuk tahun baru dengan hati yang gembira.. Semalam genap Rizq Hadif berumur 1 tahun 2 bulan 22 hari sudah pon pandai berjalan.. *clap clap happy Terima kasih ya Allah di atas nikmatMu.. I am so happy and proud of my baby... Since Hadif is a pre-term baby, I always worried about his development. mcm2 cerita I dgr pasal pre-term baby..tapi Alhamdulillah so far perkembangan Hadif sgt memuaskan.. Even though his not as advance as rayyan but his doing really well... so dah boleh jalan, next mission ajar cakap plak... now every morning me suruh my maid bukak vocabulary cd utk Hadif tgk.. so klu die rajin die akan ngadap..but mostly end up nangis sbb kene tgl sesorang depan tv..heheheh




tapi dalam mendidik anak-anak nih kite kene byk bersabar kan.. rayyan & hadif have kind of different character.. rayyan is more on education activity.. he really love to watch the vocab CD, love to read book & now his new hobby is doing puzzle!! However hadif is more on activity lasak.. Just imagine, hadif sgt berkobar utk berjalan hanya keraana he wants to kick ball!! oowwwhhh akak masih teringat during his pregnancy akak sgt meng-adore ittew malaysia football player yg kembar zaquan & saper ntah name sorang lg... mungkinkah rizq hadif bakal menjadi pemain bola sepak profesional 1 hari nanti??? hadif really likes to kick ball.. he also likes to panjat2.. agak active my 2nd heroes nie compare to his abang.. apperpon me still love both of my heroes and also the bapak hero.. :)



Hadif tunjuk skill main ball


Nway Rayyan da start his playgroup session... it start Nov 2010.. Alhamdulillah rayyan react positively. he follow instruction and kind of having fun in class.. tapi actually i xbrp suke sgt the activity in the class. keep on repeating the same thing.. plus now ade cikgu baru yg replace yg soooo not experience.. but since its near to our house and rayyan actually still small to go to kindy then we decide to stay at this playgroup..mean while i'm still hoping for ALIM kids group for rayyan to join them..currently the class is full...rayyan is in the waiting list..kat Kajang nie mmg xbyk playgroup utk children age 2-4 years,... maybe I should open one centre kan.. tgklar habis study nih boleh gak diconsiderkan.. :)




Rayyan at his playgroup





Ok enough story about my heroes..now I want to gossip bout myself plak... sejak2 masuk 3-series nie kan..saya seakan akan freaking out uols!!!! takut gemuk, takut muke berkedut, takut gigi buruk, takut baju x cun... so dengan itu telah pelbagai perkara saya lakukan.. antaranya ialah mission memakai corset selama 3 bulan!!! yeah ini adalah semangat yg berkobar2!!! saya rase akibat ceaser, semasa pantang xblh pakai bengkung menyebabkan perut saya menjadi buncit dan menggeleber semacam...ditambahkan pula dgn kegemukan yg teramat skrg menyebabkan kebuncitan saya telah melebih paras yg merbahaya hingga org ingat saya sedang pregnant lg!!! sgt stress okkei berkeadaan begini... mula2 saya berkobar nk sit up.. UNFORTUNATELY bile sit up byk2 kali, bhgn scar ceaser saya itu menjadi cramp!!! so takut lar plak nk buat sit up byk2 kali...Hari ini adalah hari ke-3 saya memakai corset..ada 87 hari to go! Doakan semoga saya berjaya pakai everyday for 3 months & nk tgk keberkesanannyer.. U CAN DO IT YZMA!



Next mission is to go for exercise.. memandangkan kelas di *a*i GYM itu mlm shj available, saya terpaksa menamatkan hasrat untuk join.. So saya akan menggantikan dengan join pocho-pocho kelas once a week shj... yang lain tuh saya akan berjogging di luar rumah shj... Semangat utk bgn pg pergi berjogging bukan senang okkei..memerlukan semangat yg kental utk bgn tdo pepagi & bersiap utk jogging..*sigh tp demi menjaga ke-cun-an diri hingga tua akak tetap akan lakukan..chewah!!



utk kecantikan muka pula, saya telah membeli pelbagai serum & moisterizer utk ditempekkan di muka ini... especially the eye part.. takut pula wrinkle2 yg akan mula keluar ittew.. so i decide to put on eye serum dgn harapan to reduce or make th wrinkle keluar slowly... so damn slowly..heheh sebelum nie saya just buat simple step sblm tdo..td skrg tidak lg.. mcm2 cream akan ditempekkan dimuke sblm tdo..



disamping itu juga, pagi2 saya everyday minum fruit juice utk kecantikan kulit & pelawsan sistem badan.. juga saya makan jamu mak dara utk kecergasan..tp actually saya lbh suka kepada ma'jun (ape ntah nama brand die) coz kesan lg mantop & cergas.. plus memaintainkan nafsu batin gittew :p skrg juga saya sdg amalkan product Lecithin from da Bella.. Produk ini telah dibeli oleh mama.. tp produk ni agak mahal & saya just decide nk habiskan 1 cycle ini sajo... & nanti kite lihat kesannya.. TUNGGU... and also saya ade minum produk kesihatan called INTRA.. i think this product is quite good.. plus the price is affordable..pastinye saya akan teruskan peminuman.. :)



owwhh saya sgt berharap dengan usaha saya ini saya akan menjadi lebih positive, well maintain dr segi kesihatan, kecunan & keaktifan diri..



mama with two heroes ..do i look soo 3-series mama?? Yes? No?




Till then..muah! muah!

5 comments:

Cik Puan Bidadari said...

iezma, i interview owner bella aritu pasal lecithin tu...make sure u minum 5L of water daily utk berkesan ya?

good luck! i ni tak buat pepe lagi ni..uhuh

the dreamer said...

Keep it up babe...

my gp once told me the best way to look great and feel great is taking balance meals daily...from food u eat, vege, fruits, nuts, meat, fish, drink fluid, with some things in moderation like salt and sugar. he thinks supplement is craps and make ppl don't eat properly.

But I personally think if u hav tonnes of money u can surely look fab with spa, body scrub, body toning, saloon, facial, meni&pedi, massage...owh so nice hehe

Oyis said...

owh byknya dah plan. bagus2. kita jgk x start apa2, tp skang dah nak start exercize regime balik slowly, and to learn not to stress so much. hopefully awet muda :P

all da best!

Diya's Look Book! said...

Uollss, perlu ditekankan disini bahawa makk juga berperasaan sebegitu sejak masuk 2011 ni! Mmg risau berat tak turun2 plus tengah nak start pakai serum and produk muka yg bagus. Aiyooo. One thing i have started is drinking at least 3-4 litres of water a day and tak makan fast food sangat. Minuman bergas juga dah lam ditinggalkan. I am also slowly changing minyak masak to olive oil, beli wholewheat bread, brown pasta and makan fruits sebab lagi sihat. Pastu exersize dlam 3 hari seminggu. Tapi bila exersize lagik byk makan macamana? Aiyooooo!

miSs inTerpReted said...

uols!!!!!!! i thought it was just me!! mak pon semakin concern dengan rawatan muka bagai and sekarang rajin tempek tempek muka dgn cream sebelum tido. kalu dulu, jangan harap! Even pregnancy kali ni pon, semangat beli cream untuk menghindari selulit (hopefully).

semoga kita semua berjaya uols!!